Snabbare lagringsenheter och tekniska framsteg har minskat laddtiderna för spel allt mer. Men Starfield och Oblivion Remastered innehåller fortfarande en god portion av högst påtagliga laddningssekvenser. De beror inte på att Betehsda är lata, säger företagets tidigare designer Bruce Nesmith till Videogamer.
Han menar att laddskärmarna är "ett nödvändigt ont" i Bethesdas open world-rollspel. De gör att spelet kan hålla reda på föremål och fysik i spelvärlden, säger han och tillägger att det inte beror på att Bethesda är lata, utan att spelen är så detaljerade och grafiskt intensiva att det är ofrånkomligt.
Everybody who complains about them assumes that it’s done because we’re lazy or we don’t want to follow the modern thinking on stuff. The reality is the Bethesda games are so detailed and so graphics intensive… you just cant have both present at the same time.
Bethesda har försökt dölja laddskärmarna på olika sätt, berättar Nesmith. Men det har inte funkat något vidare, utan inneburit hackighet istället. Därför är en kort laddskärm en bättre lösning, menar han.
Det är inte alldeles ovanligt att spelare skyller på spelmotorn Creation Engine när det gäller buggar och andra problem med Bethesdas spel. Men Nesmith tar inte alls upp om den har något att göra med laddtiderna. I Bethesdas senaste släpp, Oblivion Remastered drivs det grafiska av Unreal Engine 5 medan den gamla interna motorn står för fysik och annat. Och ja, spelet har laddtider, vilket inte förvånar när det är en lätt uppfräschning av ett nära 20 år gammalt spel.