South of Midnight bjöd in oss till en fiktiv version av den amerikanska djupa södern och såg på förhand ut att ha ett riktigt intressant koncept. Recensent Mattias Frost gillade visserligen det estetiska, men ansåg inte att att manus eller spelmekanik nådde särskilt höga höjder.
Men många har varit intresserade av det, och i en intervju med Game Rant säger vd:n för utvecklaren Compulsion Games, Guillaume Provost, att spelet har över en miljon spelare. Det rör sig alltså inte om sålda exemplar, eftersom spelet även finns på Game Pass.
I South of Midnight spelar man som Hazel Floods, som upptäcker att hon har magiska krafter och sveps iväg till en alternativ verklighet i jakt på sin mamma.
Provost tror att det faktum att spelet utspelar sig i en region som inte figurerat i särskilt många spel har bidragit till att locka spelare. Samtidigt påpekar han att Compulsions roll hos Microsoft inte är att producera kioskvältare som Call of Duty, utan att skapa distinkta spel som gör utbudet lite mer allsidigt.