När Dragon Age: The Veilguard släpptes i november såg det initialt hyggligt ut. Bra kritikersnitt och goda Steam-omdömen, men ganska snart konstaterade EA att spelet underpresterat med 1,5 miljoner spelare (OBS: ej att likställa med sålda spel), och antydde att det inte räcker med bra singleplayer-spel. En ny rapport från Bloomberg kastar nytt ljus över situation Veilguard.

"Ett under att någonting släpptes över huvud taget"

Den målar en besvärlig bild – för att inte säga tämligen hopplös. Fjärde Dragon Age började som ett singleplayer-spel, pressades av EA att bli ett live service-spel, och sedan tillbaka till singleplayer igen. Omstarterna fick inte nog med tid, och det hindrade världen och berättelsen. Det framkommer efter intervjuer med runt tjugo Bioware-anställda som valt att vara anonyma.

Efter Mass Effect: Andromeda och Anthem kände Bioware pressen, men utvecklingen av Dragon Age: The Veilguard gick som du märker skakigt. Dessutom: tunga namn lämnade, däribland creative director Mike Laidlaw. Nedskärningar och pandemi-distansering är ytterligare ingredienser i soppan. Spelets omdebatterade ton ska ha stressats fram.

I kölvattnet har Bioware bantats: anställda har fått lämna företaget eller gått till andra EA-avdelningar. Artikelns författare Jason Schreier hävdar att det "ett under att någonting släpptes över huvud taget". Analytikern Doug Creutz tror att det finns strategiska skäl för att EA att fortsätta hålla i Bioware. EA behöver mer än sport, och att starta på ny kula är inte lätt. Men:

Med detta sagt, om de bommade igen i morgon skulle jag inte bli helt överraskad. Det har gått över tio år sedan de levererade.

Vi har tidigare skrivit om de två sidorna hos Bioware – team Dragon Age och team Mass Effect – som "inte gillade varandra". I nuläget jobbar ett "kärnteam" hos Bioware med Mass Effect 5. Hur det går med det spelet står skrivet i stjärnorna. Vi lär få skäl att återkomma.