I samband med Xbox Games Showcase tidigare i månaden överraskade Square Enix med att släppa Final Fantasy XVI på Xbox Series-konsolerna. Gott så. Men. Digital Foundry har gjort en teknisk genomgång av spelet och slår fast: "Xbox-versionen har konstant en lägre upplösning".

Performance-läget, där antalet bildrutor per sekund prioriteras, körs PS5-versionen i 1080p, medan 720p gäller på Series X. Digital Foundry understryker dock att PS5-versionen fortsätter vara ojämn i fps:en, och hoppar mellan 45 och 60. Series X ligger stadigt på 60 fps i gameplay, medan båda har 30 fps i mellansekvenserna.

Digital Foundry understryker att de inte gjort en full analys, men att de första intrycken likväl bjuder på "intressanta" insikter. Grafik-läget, där upplösning prioriteras, hamnar också det lägre på Series X (1440p kontra "runt" 1224p) i testet. Man konstaterar att vi sällan ser sådana här skillnader mellan de två konsolerna, och att det ofta är Series X som har en liten fördel.

I vinter kommer även Final Fantasy VII Rebirth till Xbox Series.