Tomonobu Itagaki har visat sig rapp i käften ett stort antal gånger och sedan han lämnade #Team Ninja#Tecmo har han vart ovanligt tystlåten. Nu berättar han dock för 1UP att hans nya skötebarn är #Valhalla Game Studios där han sköter speldesignen och har hand om utvecklings-enheten. Däremot är mannen bakom rodret Satoshi Kanematsu, känd för spelserier som Rygar och Monster Hunter.

Just nu är VGS uppe i ungefär 50 anställda, och Itakagi menar på att det kan öka, men inte hela vägen upp till 100. Anledningen är att han anser att ett spel som utvecklas över två år med 50 anställda blir en mycket bättre titel än en utvecklad med 100 anställda över ett år. Som en fristående utvecklare anser han att de har lättare att fokusera på kvalitet än andra, för att de inte har samma behov av att uppvisa gott resultat varje år.

När det kommer till vad de kan tänkas jobba med nu svarar Itagaki när han blir tillfrågad om tillskott i fightinggenren:

Jag har redan skapat Dead or Alive, det bästa fightingspelet i världen, på mitt förra företag. Att försöka konkurrera mot min egen dotter vore inte värt fajten. Fightingspel är lite av en återvändsgränd just nu, men du skulle kunna säga att genren skulle dött för flera år sedan om inte DOA fanns. Vi såg oss som en motbalans i fightingspelsnormen på den tiden, och utan den sortens närvaro i genren så kommer den bara fortsätta att minska i storlek. Någon måste ta tag i det och förändra saker.

Spelets sajt finns ännu inte uppe, men inom några dagar kommer den finnas tillgänglig här. När det kommer mer information om företagets första titel så kommer vi självklart meddela er här direkt på FZ.

Skicka en rättelse