Vi kunde i fredags meddela att #Portal 2 äntligen är officiellt tillkännagivet. Nu har första informationen om uppföljaren dykt upp, och vi tackar speltidningen GameInformer för det som står.

Spoiler-varning

Klicka för mer information
  • Portal var en övning, en trial, en testperiod.

  • Portal 2 utspelar sig hundratals år efter föregångaren, därav är det inte längre så konstigt att det är djungler överallt.

  • Portal var till stor del ett stort test (för utvecklarna), medan Portal 2 är "ett spel"

  • GlaDOS är motståndaren än en gång.

  • Du spelar som Chell - igen. (Hur det hänger ihop med hundratals år är oklart)

  • Den kooperativa kampanjen är separat från huvudstoryn. Däri spelar du (ni) två bipedala robotar som gillar att hålla händerna.

  • Portalgeväret är sig likt.

  • Personlighetskuberna du brände upp i slutet av Portal har tagit kontroll över separata delar av Aparture Lab, och gjort dem till sina egna.

  • Fysik kommer spela en ännu större roll i tvåan. Exempelvis kan portaler användas vid luftslussar för att suga ut luften ur ett annat område.

  • Reflektionskuber läggs till, med betoning på laserpussel.

  • En ny vätskemekanik läggs till. Exempelvis kan en orange vätska få Chell att flyga uppåt. Dessa kan i kombination med portal-geväret bjuda på än mer möjligheter till pussellösande.

#Valve hade inte den blekaste att #Portal skulle bli så stort och uppföljaren är alltså en bra mycket bredare satsning än föregångaren.

Juletider, till 360 och Windows, är vad som gäller för släpp.

Skicka en rättelse