#Runescape-skaparna #Jagex berättar att de lade ner uppföljaren #Mechscape kort innan releasen, skriver Gamesindustry. Anledningen var att spelet inte ansågs hålla tillräckligt hög standard, och Jagex-chefen Mark Gerhard tog beslutet redan i augusti i somras. Gerhard berättar mera.

Från början tänkte vi skapa Mechscape efter att ha lärt oss alla läxor av att ha drivit Runescape under [just då] fyra års tid. Det började bli klart då vi upptäckte att, oj, det [Mechscape] gjorde inte alla de saker vi ville att det skulle göra. Så vi gick tillbaka till det ursprungliga designdokumentet och sade "låt oss göra om det från början igen".

Att kasta bort ett så gott som färdigt spel kan säkert te sig som ett - ur finansiell synpunkt - vansinnigt beslut i kristider som dessa. Enligt Gerhard går dock Jagex alldeles utmärkt tack vare populära Runescape, och spelhuset hade därför lyxen att överhuvudtaget ha de ekonomiska möjligheterna att kunna fimpa ett så gott som färdigt projekt.

Men det var inget lätt beslut.

Ja, det är en lyx att det går bra för oss och att vi har råd att ta det här beslutet. Det var inget lätt beslut att ta eftersom det i praktiken kostade oss tiotals miljoner pund. Kanske mer. Det är av yttersta vikt för mig att vi inte skeppar ett spel bara för att vi skapat det.

Någon gång under 2010 kan vi vänta oss att ett nytt spel från Jagex kommer ut. Vissa saker, som Mechscapes spelmotor, kommer föras över till studions nya projekt. Tycker du att utvecklarna gjorde rätt som skrotade ett nästintill färdigt spel eftersom de inte var riktigt nöjda med slutresultatet?

Bilden kommer från Runescape.

Skicka en rättelse