I en Gamesindustry-artikel hävdar EEDAR-analytikern Jesse Divnich att achievements till Xbox 360 kan vara alldeles för svåra för de flesta. Enligt Divnich plockar nämligen en dryg fjärdedel av alla Xbox 360-ägare på sig mindre än 10 procent av alla achievements i sina titlar, och endast futtiga fyra procent lyckas med att ta precis allt. För att fortsätta på siffertuggandet kan också rapporteras om att mindre än 10 procent lyckas ta 80 procent eller mer på sina spel.

EEDAR-analysen bygger på 32 miljoner achievements-poäng som tillhandahållits av #Microsoft, och spelurvalet var 100 slumpmässigt valda titlar. Tyder denna statistik på att det är alldeles för svårt att få tag i achievements i Xbox 360-spelen? Vad är din åsikt? Man skulle ju också kunna säga att det bör vara jäkligt svårt att klara målen, för annars är ju frågan varför man ska kalla det för ett achievement...

Online trophies och achivements kan ibland vara svåra att få om inte spelet har sålt bra eller att dem hellt enkellt är för gamla. Tacka vet jag singleplayer trophies och achivements dem e roliga så länge inte dem är allt för omöjliga. Jag spelar gärna... 18/03 Tror att det beror på att många faktiskt inte bryr sig om Achievements/Trophys/Awards. Själv är jag dock lite av en award junkie :D 18/03 Ska du ta alla får du dock sitta en "stund". ;) 17/03 Final Fantasy XIII är hemskt på det viset, varenda gång man klarar ett kapitel så kommer Instrument of ~ i mitten av rutan. 17/03 Mestadels av tiden så har achievements bara varit irriterande med alla jävla pop-ups, iaf i Single Playerspel. Dock så är det lite nice i typ GH-spelen. Sen är det lite kul att få medaljregn på BFBC2 iofs.. 17/03 Usch kommer ihåg när jag spelade PC versionen av första som inte hade Windows Live ect. Samlade på alla flaggor, inget hände. Sen får man reda på att de var till för achievements, jaha de var ju roligt att veta. 17/03 Lyckades de få tag på alla spel som faktiskt har achievements som kräver att man anstränger sig? För hittils i de Xbox 360 spel som jag har spelat så har achievementsen inte varit speciellt svåra. Med tanke på att jag får x antal gratis bara för att jag... 17/03 Jag håller med Vincent_graymore i att de ska vara roliga. Achievements som bygger på monotona moment som att samla tiotusen föremål är bara tråkiga och utgör ingen egentlig utmaning. För mig som inte spelar online på min Xbox är achievements som kräver... 17/03 Jag tycker det är rätt med achievemnts som är svåra men å andra sidan tycker jag vissa saker kan skippas. Megaman 9 är ett bra exempel, devil may cry 4 ett annat. Jag tycker inte achievements ska vara prestationsångest, de ska vara roliga, inte enbart... 17/03 Det är lite det att du får en poäng som kan visas utåt som gör mycket för samlandet som jag upplever det. PS3's system är ju uppbyggt annorlunda och har ju även den sina fördelar. Jag har för mig att i Burnout Paradise så måste vissa bronze och silver... 17/03
Skicka en rättelse