Efter att ha sett teknikdemot "Stonegiant" från den svenskutvecklade spelmotorn BitSquid Tech slängde vi iväg tre snabba frågor till Martin Wahlund, chef på både #BitSquid och #västernactionaktuella #Fatshark.

Hur länge har motorn varit under utveckling?

- Motorn har varit under utveckling sen slutet av sommaren förra året.

Ful är du men mig skrämmer du inte, som farmor brukade säga

Hur ska den kunna konkurrera med mer etablerade aktörer som CryEngine, Unreal Engine och så vidare?

- BitSquid Tech är en slimmad motor som är lätthanterlig och anpassningsbar för kunden oavsett speltyp. Många av dagens motorer kommer med en enorm overhead och är relativt tungrodda. Dessutom är
prissättningen på BitSquid mer human, tittar man på prisättningen på vissa high-end motorer ser man tydligt att det finns plats för flera aktörer på marknaden. Spelbranschen behöver flera olika motorer, om alla använder samma motor får man lätt liknande spel och konsumenterna törstar efter variation. Varje motor har sina begränsningar och ger olika förutsättningar för när man bygger spel. Om en spelutvecklare ska bygga ett nytt spel på en ny motor tror jag personligen man måste titta på nya alternativ för att komma ifatt de som leder utvecklingen, att försöka komma ifatt genom att använda motorer om byggdes för många år sedan kan vara svårt. Eftersom vi är ett litet förtetag som initalt vill jobba med få kunder kan vi arbeta väldigt nära med och göra alla typer av anpassningar för att få BitSquid Tech att fungera så bra som möjligt för kundens spel. BitSquid präglas dessutom av öppenhet där vi gärna delar med oss av och insuper kunskap från andra experter inom området. Vår utevcklingsfilosofi och de designbeslut vi fattar finns att följa på BitSquids hemsida och vår blog. [http://www.bitsquid.se]

- Dessutom är BitSquid Tech byggd från grunden med ett tänk för att skala så bra som möjligt med flera processorer samt anpassad för dagens teknik avseende grafikkort. Vi kommer växa långsamt och arbeta
upp en kundbas genom att leverera högkvalitativa spel.

I väntan på Roomservice

Vilket blir det första spelet som drivs av tekniken, ditt gamla drömprojekt månne?

- Vad gäller vilket spel som driver BitSquid Tech kan jag tyvärr inte avslöja nåt ännu. Längre fram kan mitt gamla drömprojekt absolut bli aktuellt!

Drömprojektet han syftar på är att actionspel i fantasymiljö så när Fatshark utforskat den vilda västern kanske det är dags att fylla kogret med pilar. Vi lär hålla ögonen på dem.

[video=4639]

Skicka en rättelse