I en Wired-artikel säger producenten Jon Landau att det var filmbolaget 20th Century Fox fel att #James Cameron's Avatar: The Game inte sålde så bra som förväntat. Enligt honom saknades bra förbindelser mellan film- och spel-teamet, något som resulterade i att spelets utvecklingsprocess blev lidande.

[Processen att utveckla filmlicensspel] kan inte vara studio-driven. Det måste vara filmskapar-drivet. Jag tycker [att spelföretagen] behöver träffa världens Jim Camerons, Steven Spielbergs och Peter Jacksons och utveckla relationer med dem. Jag har en önskan om att det skulle bli mer sammanhängande [mellan spelbranschen och Hollywood].

Bland problemen med Avatar-spelet nämner Landau att Fox inte tillät #Ubisoft att göra reklam för spelet via en tidig trailer - något som de senare anser hade kunnat ge spelet en betydligt större publik. Kanske kan den halvdana försäljningen också ha lite att göra med att spelet faktiskt inte var mer än knappt godkänt.

"[Processen att utveckla filmlicensspel] kan inte vara studio-driven. Det måste vara filmskapar-drivet" Är han helt bakom flötet eller? Alla spel måste vara studio-drivna, hur mycket kontakt tror han Rare hade när de gjorde Goldeneye? Det enda sättet... 25/04 Jag tycker också att det är bättre om de försöker sig på ett eget manus för spelen istället. Jag menar... KotOR någon? 25/04 Jag tycker spelet är rätt okej iaf. Att spela som soldat är nog det bästa med spelet. Har inte provat naa'vi än. Flyg fordonen suger dock pga att man inte kan sikta upp eller ner så man måste dyka eller stiga flygningen för att sikta. Testade multiplaye... 24/04 Hade spelet varit bra hade de automatiskt fått massor av köpare, men det sög ordentligt. Snygg grafik, dock ingen själ... 24/04 Exakt. Tittar man på den första utvecklardagboken (http://www.fz.se/filmer/20090918/avatar-the-game-dev-diary/) så pratas det nästan uteslutande om det nära samarbetet mellan filmteamet och speltuvecklarna. Cameron själv säger "This is the first time... 24/04 Tycker det är grymt förolämpande att producenten där påstår att filmlicensspel ska utvecklas av filmregissörer och inte spelskapare. :evil: Som om någon i ett helt annat yrke skulle kunna jobbet bättre. När ska de förstå att ett spelmanus är en helt ann... 24/04 Det var ju det som var min poäng. De (dvs franchisen) hade kunnat begära att Starbreeze skulle skapat ett spel som till punkt och pricka följde filmens story, men i stället valde man att ta fram ett helt nytt manus som bättre lämpade sig för ett spel.... 24/04 Jim är smeknamn för James. 24/04 Right on the money med den kommentaren, väldigt få filmer blir bra spel (o tvärt om), dom borde tänka efter lite mer kanske innan dom kör så hårt på ett kasst koncept. Ett problem är också att när en film kommer är det ganska liten tid filmen är aktuell... 24/04 Det kanske ligger i något det han säger, det är inte hela sanningen men definitivt något som är sant. En av de få licensspel jag känner till som är bra råkar t.o.m vara ett av mina all-time favorit pc-spel: Riddick. Jag vet att Vin Diesel var med och... 24/04
Skicka en rättelse