#Electronic Arts-chefen John Riccitiello hävdar att de nya planerna på att ta betalt för att folk ska kunna spela begagnade EA-spel online innebär en positiv utveckling för konsumenterna. Enligt Riccitiello innebär strategin att utvecklare kommer ha möjlighet att fortsätta jobba med sina spel under en längre tid, och han menar också på att denna affärsmodell kommer tillåta EA att släppa färre men mer kvalitativa spel.

EA Sports Online Pass, som det kallas, innebär att en kod medföljer varje ny titel som inhandlas i spelbutiken. När du aktiverar denna kod får du tillgång till möjligheten att spela online, ladda hem DLC och liknande. Koden kan dock endast användas en gång och därefter (för de som köper spelet begagnat) får man istället köpa en ny kod om man vill ha tillgång till allt spelet har att erbjuda. En ny kod kommer att kosta 10 amerikanska dollar.

EA själva hävdar dock att denna nya strategi inte är ett försök att stävja andrahandsmarknaden. Snarare menar man på att det handlar om att flytta affärerna "direkt till konsumenterna" och att få spelköparna att inse att "det inte slutar med skivan - det börjar med den". Vad nu detta ska betyda. FZ:s Nattpass™ orkar åtminstone inte sätta benen i skräddarställning och fundera.

På bild: John Riccitiello. I vissa kretsar mer känd som "The Silver-haired Fox".