Imorgon är det som bekant Pac-Mans 30-årsdag och detta firas bland annat hos Google, där en spelbar Pac-Man-version finns i loggan(!). I författare Tristan Donovans bok "Replay - The History of Video Games" (via Eurogamer), som dyker upp i välsorterade butiker senare under månaden, så förklarar Pac-Man-skaparen Toru Iwatani mer om hur den ikoniske spelhjälten fick sitt unika utseende. Främst handlade designen om att tilltala kvinnor, säger Iwatani.

Genom att skapa en historia och gulliga karaktärer tänkte vi att vi kunde tilltala kvinnor också. De flesta arkadspelen på denna tiden var våldsamma och fokuserade på den manlige spelaren, så arkadhallarna blev platser som mest besöktes av män. Vi bestämde oss för att förändra den demografin genom att designa spel som kan tilltala kvinnor och således också par, och därmed göra arkadhallar trevliga platser att gå till på en dejt.

Och Pac-Man själv fick sin design eftersom att kvinnor tycker om att äta kaka och dessert.

Jag försökte komma på något som kunde tilltala kvinnor och par. När jag tänkte mig vad kvinnor tycker om, så kom bilden av dem då de äter kakor och dessert till liv. Så jag använde "äta" som nyckelord. När jag gjorde efterforskningar med detta nyckelord så fick jag syn på bilden av en pizza med en bit uttagen och fick det där eureka-ögonblicket. Så jag baserade Pac-Man-karaktärsdesignen på den där formen.

Iwatani lämnade #Namco och spelbranschen 2007 och undervisar nu vid Tokyo Polytechnic University.

Skicka en rättelse