#Blizzard Entertainment, PC-spelscenens kanske starkaste försvarare jämte #Valve, tar bladet från munnen och berättar vad de tycker om så kallat DRM-skydd i en intervju med sajten VideoGamer. En av speljättens medgrundare, Frank Pearce, förklar hur sedvanligt DRM är ett slag som inte går att vinna:

- Antalet personer där ute som vill försöka kontra den här teknologin är alltid, oavsett om det handlar om att de vill piratkopiera spelet eller om det bara rör sig om ren nyfikenhet från deras sida, många fler än vad våra utveckare är.

Istället hoppas Frank att de med det nya Battle.Net, som introduceras i kommande #Starcraft II, kommer att få spelare att själva vilja använda Blizzards särskilda form av kopieringsskydd:

- Om vi har gjort vårt jobb rätt och implementerat Battle.Net på ett fantastiskt sätt kommer folk att vilja vara uppkopplade medan de spelar singleplayer-kampanjen, så att de kan ha koll på sina vänner och skaffa sig achievements via Battle.Net. Våra utvecklingsteam måste vara fokuserade på att skapa material och coola funktioner, inte anti-pirat-teknologi.

Alltid är ett väldigt starkt ord. Vad händer om Blizzard Activision blir uppköpta, får väsentligt mycket sämre ekonomi, eller till och med går i konkurs? Dom kan få en ny ledning av olika skäl. Vi pratar också om väldigt långa tidsspann här. Böcker som... 29/05 vikke prutt 28/05 Varför ska man vara uppkopplad när man spelar singleplayerkampanjen i t.ex Starcraft 2? Hade iofs varit jävligt coolt att köra hela kampanjen i shared base-läge med en eller flera kompisar. Nån som vet nått om detta ens är möjligt? 28/05 hejja.. äntligen någon som hajjar att piratskydd bara straffar dom som faktiskt betalar för sig 28/05 Det första problemet försvinner då Blizzard alltid underhåller sina spel - när dem släpper det försvinner nog online aktivering också. Starcraft och Diablo spelas ju fortfarande, de har ju några år på nacken... ;) 28/05 Sen har vi två problem med online aktivering: Dels är risken stor att ditt gamla starcraft 2 inte går att spela om du blir sugen någon gång om 10 år på grund av att aktiveringsservrarna inte finns kvar. Dels har vi problemet med ominstallationer/andraha... 28/05 Här i Högskolan i Skövde så har vi ett rum där vi elever kan gå för att koppla av under dagarna med spel och annat, vi har en bunt datorer som vi spelar då LAN-spel på utan någon internet uppkoppling. Starcraft 2 skulle ha varit ett väldigt populärt spe... 28/05 Problemet är inte LAN-stödet i sig, utan att det går att missbruka. Med t.ex. Hamachi så kan man emulera LAN-funktionen till att gå över internet och på så sätt spela crackade kopior "online" utan att Blizzards servrar får veta något. Sådant får betydli... 28/05 Vi bor i en teknologiserad värld, där nästan alla har internet. Som någon sa tidigare brukar de flesta vilja ha internet när de lanar, så just den biten är ju inget problem. Folk som klagar gör det förmodligen endast för att de vill kunna spela med sina... 28/05 "We need our development teams focused on content and cool features, not anti-piracy technology." Varför påstår ni att inget lanstöd är bevis på att de fokuserar på antipirat technologi? För det krävs ju oerhört mycket fokus och resurser för att INTE... 28/05
Skicka en rättelse