Casual-kungarna berättar om hur dot.com-döden satte igång deras karriär och varför de fick konstiga blickar av tullkontrollanterna.

När John Vechey, Brian Fiete och Jason Kapalka startade #Popcap strax efter millenieskiftet hade de ingen aning om att de tio år senare skulle ha över 200 anställda. Då hade de kanske inte valt att döpa företaget till Sexy Action Cool, något som fick tullkontrollanterna att höja ett ögonbryn när kanadensaren Fiete visade upp sitt arbetsvisum.

Gamasutra har intervjuat två av de tre grundarna och förutom att diskutera det kanske mindre taktiska företagsnamnet, som byttes ut först ett par år senare, berättar de om hur it-bubblan faktiskt satte igång deras karriär på allvar.

50 miljoner sålda spel, hur många diamanter blir det?

Deras första spel #Bejeweled, vilket också är deras största framgång med över 50 miljoner sålda exemplar, licensierades av #en viss Bill Gates-firma när det först släpptes. När annonsörerna började dra öronen åt sig började Microsoft dock avveckla samarbetet och Popcap fick se sig om efter andra inkomstkällor. En kollega föreslog att de skulle börja sälja en shareware-version av spelet för 20 dollar.

- Det lät som en helt obscen summa för något som egentligen bara vara en högupplöst version av gratisspelet online, minns Fiete.

Det visade sig dock bli en succé. De hade skapat ett program som gav ifrån sig ett "ka-ching!" vid varje försäljning och redan den tredje dagen fick de stänga av ljudet då det blev frekvent. Deras affärsmodell, gratisversioner på webben och deluxversioner till försäljning, cementerades i samma ögonblick.

Skicka en rättelse