I en förtitts-artikel erkänner #Pro Evolution Soccer-producenten Shingo Takatsuka att hans utvecklings-team inte var förberedda på övergången till dagens konsoler.

Som ledare för teamet ville jag verkligen skapa PES 2011 vid början av konsolgenerationen, men från PS2 till PS3 var det en väldigt svår tajming för oss. När jag ser tillbaka så behövde vår team-känsla en förändring också just då.

Kommande #Pro Evolution Soccer 2011 kommer bli en "stor förändring" jämfört med senare års versioner, säger Takatsuka också.

Vi har utvecklat PES i över 10 år sedan Playstation 1. Varje gång vi släpper en ny version har vi märkt av att spelets frihet gradvis försvunnit. Vi gjorde det kanske för komplicerat. För att få spelet att kännas som PES så använde vi kanske detta som en ursäkt för att inte göra tillräckligt med förändringar. Vi sprang åt många olika håll; idag tycker jag [däremot] att vi är ganska stabila på åt vilket håll vi bör gå. Vi har inga problem att erkänna att vi gjorde en del misstag tidigare, men vi vill använda det för att ge tillbaks dubbelt, till och med tredubbelt mot förväntningarna våra användare har idag. Jag tror vi kan göra det med PES 2011.

Massa mer om förändringarna i nästa PES hittar du här. #Konami själva hävdar att det är tal om de mest radikala förändringarna i seriens historia. Vilken fotbollsserie tycker du är bäst - PES eller Fifa?

Skicka en rättelse