I en Edge-intervju (via CVG) säger #Halo-designern Jaime Griesemer att #Bungie-teamet lackade ur när #Microsofts pr-folk insisterade på att ge deras Halo undertiteln "Combat Evolved". Orsak? Bara Halo dög inte, tyckte de.

Oh, man... undertexten. Vid den tidpunkten tyckte inte Microsofts marknadsföringsavdelning att Halo var ett bra namn för ett tv-spelsvarumärke. Det var inte förklarande som alla militärspel som vi tävlade mot. Vi sade åt dem att Halo var namnet och att kompromissen fick bli att de kunde lägga till en undertitel. Alla på Bungie hatade det. Men det visade sig vara en etikett som fastnade och som nu ingår i gaming-lexikon så till den milda grad att prylar som inte har något att göra med Halo får titlar som "Skateboarding Evolved". Så jag antar att såhär i efterhand så var det en bra kompromiss.

Bungies sista Halo-titel, #Halo: Reach, släpps exklusivt för Xbox 360 den 14 september i höst. Vad företaget kommer syssla med i framtiden kan du läsa en mängd artiklar om i vår eminenta företagsdatabas - fiffigt va?

Skicka en rättelse