Om några dagar är betatestet av Starcraft 2 slut, vad har utvecklarna lärt sig?

Att balansera två skilda sidor i ett strategispel är klurigt, att göra det med tre kräver all kunskap veteranerna #Blizzard besitter. De senaste månaderna har de också tagit hjälp av spelarna för att dels hitta buggar i #Starcraft 2 men även för att få viktig feedback på hur de olika enheterna står sig mot varandra. I en intervju på Gamasutra berättar dock chefsdesignern Dustin Browder att de inte kan lita blint på den insamlande datan.

Med enhetsdata kan vi exempelvis se att i en match mellan Protoss och Terran är det 12 procent chans att de förstnämnda bygger carriers. Och när de bygger carriers vinner de 70 procent av gångerna. "Det betyder att de är för kraftfulla" säger du kanske men det stämmer inte. Det kan lika gärna vara så att om Protoss, i matchens slutskede, har tillräckligt med resurser till övers för att slösa på carriers skulle de ha vunnit ändå.

Med den sanningen i bakfickan måste Blizzard vara mycket försiktiga med hur de använder statistiken i balanseringsarbetet. En liten förklaring till den långa utvecklingen månne.

Inte för att låta krass men då spelar du förmodligen i copper league där man spammar units och rushar utan att ha någon egentlig koll eller game sense. Trupp placering är så viktigt att en dålig micro under 3sek eller nåt kan kosta dig hela spelet. Jag... 06/06 Visst der är skitkul att spela men det blir inte så mycket taktik hur du placerar ut trupperna och använder dom så jag tycker mer strategi vore bäst! 06/06 Bra tänkande, men kan inte gå blint på spelarnas åsikter. Dom ser inte alltid helheten. :P 06/06 Sedan om vi går on-topic. Jag tyckte att det var tråkigt under betan och har tappat initiativet till att spela Starcraft 2. Börjar ha svårt för multiplayerfokuserade miljöer ö.h.t. då jag inte har tid att spela lika mycket längre. 05/06 Undrat samma sak förr, men han hade en gedigen spelsamling på FZ. Han gav följande fem och de märkta med # har han angett som favoritspel. Warhammer 40,000: Dawn of War [PC] Warhammer Online: Age of Reckoning [PC] Warhammer: Mark of Chaos [PC] #Wolfenst... 05/06 Finns det något spel i världen du skulle anse som "bra", Kebbe? :) 05/06 Citatet visar ju verkligen att Blizzard skiter fullständigt i kritiken som getts. Det i kombination med att dela upp spelet i tre fullprisspel är en dealbreaker för min del. Blizzard har ändå inte tryckt ut sig något vettigt sedan det första Starcraft... 05/06 Carriers är och har alltid varit imba. :P Precis som Battlecruisers. 05/06 What GenKan said. Fast, det är antagligen bara jag som tycker det har gjort just det på allvar... Starcraft 2, det vetefan... Battlenet "2" gör det inte mer lockande som det är, jag avstår tillsvidare och hör jag fåren sjunga så kanske jag tar mig en... 05/06 Bra och intressant intervju. 05/06
Skicka en rättelse