I en Famitsu-intervju berättar #Nintendos geniförklarade speldesigner Shigeru Miyamoto om utvecklingsprocessen bakom tokhyllade #New Super Mario Bros. Wii. Bland annat är det den första titel han varit riktigt involverad i under den senaste tiden (Miyamoto har idag en mer överseende roll hos Nintendo), och att fokuset på flerspelarläget tillät honom att göra spelet lite svårare samtidigt som det fortfarande behöll lättillgängligheten.

Det har varit en nostalgisk period för mig. Jag har varit involverad i spelet och gjort den sortens finputsningar som jag gjorde med Super Mario World och Mario 3. Jag tycker faktiskt att spelet har klart mer "oomph" i sig än det första New Super Mario Bros. Värld 1 och 2 är ganska förlåtande, saker börjar bli svårare med värld 3 och det blir ännu svårare vid värld 6... Detta spelet är mer av en utmaning för spelarna, för att se om de har uthålligheten som krävs.

Så var det det där med Super Guide också - funktionen som låter spelet klara svåra passager åt dig. Enligt Miyamoto är detta inget nytt, eftersom han anser att P-vingen (minns du den?) i Super Mario Bros. 3 lät spelarna skippa en knepig bana på samma sätt.

När FZ recenserade New Super Mario Bros. Wii häromdagen blev det full pott. Och det är ju, som bekant, ett ganska bra betyg.

Skicka en rättelse