I ett anförande från Brighton's Develop Conference (återgivet av Gamesindustry) förklarar #Joe Danger-utvecklaren Sean Murray varför det var ett enkelt val att släppa Joe Danger till Playstation Network istället för Xbox Live Arcade.

- Varför välja PSN? Det var enda sättet för oss att kunna ge ut spelet själva. XBLA är lite av ett slakthus för mindre utvecklare. Det finns spel där som gör fantastiskt bra ifrån sig. Men det är två titlar som släpps varje vecka och mängder av dessa faller i "25 000 [sålda exemplar] eller mindre"-kategorin.

Enligt Murrays data säljer 47 procent av alla XBLA-spel mindre än 25 000 exemplar, 23 procent säljer dryga 100 000, 13 procent når upp till 200 000 och 17 procent når över 200 000 kopior. För att inte riskera att hamna i den första och mindre roliga kategorin valde man därför istället PSN - en tjänst där Joe Danger sålde 50 000 redan första veckan.

FZ har inte recenserat Joe Danger, men om vi hade gjort det hade vi nog gillat. I Utlandet har spelet hur som helst fått glödande recensioner, så det kan säkert vara värt att kika närmare på om du saknar Excitebike-dagarna.

Skicka en rättelse