Om tio år kanske du får ett achievement för att borsta tänderna och bonuspoäng på din livsförsäkring om du promenerar till jobbet.

I en intressant presentation som nyligen hölls i anslutning till DICE-mässan (Design Innovate Communicate Entertain) talade professor Jesse Schell om framtiden för spelbranschen. Inledningen fokuserar mycket hur framgångarna för spel som Farmville i synnerhet och Facebook i allmänhet har påverkat tänket bland de stora aktörerna och han klämmer bland annat in en intressant anekdot om att antalet digitala bönder är fler än registrerade Twitter-konton.

Han förklarar också hur affärsmodellen med gratisspelande, stött av mikrotransaktioner, skiljer sig från det traditionella hylltänket i branschen. Att pressa ut tusentals lådor till butikerna är inte längre det viktigaste.

Slutklämmen är både skrämmande och fascinerande, hur achievements och socialt spelande kan komma att integreras med dina frukostflingor, ditt transportsätt till jobbet och vilka varor du väljer att köpa i matvarubutiken.

Skicka en rättelse