I en nypublicerad intervju berättar #Electronic Arts-chefen John Riccitiello om varför världens näst största tredjepartstillverkare lät #Saboteur-utvecklaren #Pandemic Studios gå i graven. 200 anställda sades ha påverkats av beslutet.

För bättre eller sämre, så minskar vi antalet huvuden i Kalifornien eftersom det är väldigt dyrt där. Skiftet mot färre titlar och accelerationen mot det digitala sker snabbare än förväntat. I en värld där allt brukade handla om pc och sedan konsolerna så handlar det nu inte om någon av dem. Det är ingen business för paketerade produkter längre.

Riccitiello uppskattar att det kostar uppemot två eller tre gånger så mycket för en EA-anställd i Kalifornien, som motsvarande person hade kostat företaget på andra ställen där EA är representerade - exempelvis Montreal, östeuropa och Kina. Pandemic-titlar som Mercenaries och aktuella Saboteur med flera är dock inte helt insomnade, utan kan komma att få uppföljare av nya utvecklingsteam.

Precis min tanke, bra att du skrev ner det! EA är också ett av de få företag som vågar satsa på nya licenser nu för tiden, vilket är riktigt trevligt då det lätt kan bli lite tjatigt med 5 uppföljare... 07/12 Håller med dig om precis allt du skriver. 06/12 Tycker det kastas mycket skit på EA i kommentatorspåret. Mycket lär bygga på hur EA var på 90'talet? Men man ska veta att de har bytt ledning och nya VDn verkar vara en smart nisse. T,ex han som är anledningen att Bioware är endel av EA nu. och ingen... 06/12 ... Så person a kan göra lika bra spel som person b med andra ord ... EA tillverkar spel på löpande band princip där det enda som är intressant är cash ... (Activision är dock inte bätre tror jag ... synd det ... ) 06/12 Håller med om att EA är bland de bästa på att patcha. Se bara på C&C eller BF som fått många uppdateringar och gratis extramaterial. Jämfört med hur patchningen fungerat för andra spel jag spelat (company of heroes, supreme commander m.m.) är EA faktisk... 06/12 Jaså? Jag tycker minsann att EA är ett av de företag som är bäst på att se till att spelen blir patchade (på konsol) och uppdaterade. Dessutom har man flyttat över 45 av nyckelpersonerna från Pandemic till EAs LA-avdelning där de bland annat ska underhå... 06/12 Kunde inte ha sagt det bättre själv =) Ner med Activision och EA 06/12 med tanke på hur spelet sög så hade jag också sparkat dom. 05/12 Dyrt o dyrt.. Hur mycket kan inte ett spel dra in om det blir populärt? Inifinity Ward(Modern Warfare) håller ju till i Kaliforninen och jag tror inte det är tal om att flytta därifrån för att spara pengar. ;) 05/12 Dem kunde väl ha sålt det istället för att sparka alla på Pandemic och sedan köpa en ny utvecklare. 05/12
Skicka en rättelse