I en Shacknews-intervju säger #id Software-killarna Tim Willits (creative director) och Matt Hooper (lead designer) att #Rage kommer få en öppen "men regisserad" spelvärld. Hooper vidareutvecklar.

Vårt lilla slagord är "öppen men regisserad". Det är nästan som, om du har en whiteboard, så skriver du upp de viktigaste sakerna. Att aldrig gå vilse är en av de viktigaste sakerna. Vi gillar inte det helt enkelt, vi försöker inte göra ett komplext rollspel, vi försöker inte förvirra spelarna. Vi vill att de ska veta exakt vad de ska göra. Det är litegrann som en actionfilm kontra en indiefilm. Vi gör actionfilmen och de små valen medan du går igenom actionfilmen. Men samtidigt vill vi att världen ska kännas stor och öppen och vi uppmuntrar spelaren att se sig omkring. Vi sätter ut små intressanta platser i ödemarken som vi förväntar oss att spelaren kommer gå till och besöka. Men samtidigt, om spelaren någonsin känner sig vilse, kommer det alltid finnas någonstans att gå för att veta exakt "var är jag i huvudhandlingen, var ska jag gå".

Tim Willits inflikar också att både han och Hooper avskyr när man har "för många uppdrag" och grejer på gång samtidigt, och föredrar att hålla spelet fokuserat.

Rage kommer att släppas "när det är klart", till pc, Mac, Xbox 360 och Playstation 3.

Mm vi jfår vänta och se hur de blir, vissa vill springa runt i en intill oändlig värd medans vissa vill ha de mer liner jag är en sån som vill ha de liner och hur skulle de se ut om alla spel börja bli som oblivion eller fallout? Du har fördomar om rage... 24/08 Då skulle han sakt att han tyckte doom3 var dåligt och inte att de floppa för de är en lögn. 24/08 Och en biljon flugor är ännu fler och har därför enligt dej ännu mer rätt... Vill jag bli serverad en handling så glor jag på en film. Spelar jag spel så vill jag ha frihet att göra vad jag vill, men spelutvecklare är lata så dom upprepar samma skit i... 24/08 lol, har spel verkligen bäst före datum? jaha innan grafiken blir föråldrad menar du? 24/08 Quake 3 sålde sämre än både quake 2 och doom 3, så det är egentligen deras största "flopp". Så det är inte så konstigt att de satsar på singleplayer. 24/08 kan bli ballt, hoppas bara dom lyckas med sitt mål och får ut det i tid! 24/08 Quake 3 kom 1999 annars. Ja Quake 3 vart mer populärt speciellt online och cummunity wise men det är inte deras mest *sålda* titel, däremot är väl säkerligen tex Q2 eller Doom bland det bästa de gjort. Doom shareware har rackat ihop 12+ miljoner downloa... 24/08 Är väl iofs inte så himla svårt, id Software har ju faktiskt bara utvecklat 3spel under 2000talet, Quake 3, Quake Live och Doom 3. Tycker dock Quake 3 borde vara större än Doom 3. 23/08 Kanske var hans egna åsikt? Precis som du säger att mp:n var ett skämt? För jag tycker då den är jävligt rolig! 23/08 Haha vilken idiot du är:P Du vet mycket hör jag^^ Vet du att doom 3 har sålt över 3.5 miljoner kopior och är id Software mest lyckade spel en idag. Dock Multiplayer var ett skämt i Doom 3, men id har sakt sen tidigare att deras stora fokus kmr bli på... 23/08
Skicka en rättelse