Kommande multiplattformaren #Metal Gear Solid: Rising är fortfarande i ett experimentstadie enligt Hideo Kojima, och skälet till detta är att hans team vill skapa något alldeles extra. Detta är vad han hade att säga i en GamePro-intervju.
Vad vi gör just nu är att skapa helt nya - inte bara förbättrade - [spel]motorer och AI och liknande saker. Till och med management- och team-formationerna hos Kojima Productions ändras om.
Det står också klart att teamet bakom Kojimas andra inplanerade Metal Gear Solid-spel, #MGS: Peace Walker, inte är speciellt förtjusta i att Rising-utvecklarna får gotta sig med de största ekonomiska resurserna samt en klart kraftfullare hårdvara.
Anledningen till att jag säger att de inte är goda vänner är för att PSP-teamet jobbar dag och natt för att göra Peace Walker ännu bättre än Metal Gear Solid 4, men det går såklart inte på grund av en mängd begränsningar. Samtidigt använder Rising-teamet mängder med pengar och [har tillgång till] massor av kapacitet och [högre] hårdvaruspecifikationer. Tänk dig, om du kan, om PSP-teamet skulle se på Rising-teamet och säga "De har alla pengarna och hårdvaran!". Det är anledningen till att de inte är goda vänner.
Trots ovanstående citat försäkrar Kojima att även om Rising-teamet får mest resurser, så kommer såklart även Peace Walker bli ett bra spel. Särskilt som han kommer att leda projektet personligen.