Trots - eller kanske tack vare - en utdragen utvecklingstid räknas ukrainska #GSC Game Worlds förstapersonspangare #S.T.A.L.K.E.R. dryga två år efter sin lansering som ett av de hårdvarumässigt mer krävande titarna som branschen har att uppbåda. Att uppföljaren #Call of Pripyat ser ut att gå i sin föregångares fotspår torde därför inte komma som någon överraskning.

I ett blogginlägg på #AMD:s webbsajt fastslår företagets marknadschef Ian McNaughton att Call of Pripyat (tillsammans med #BattleForge och #Colin McRae: Dirt 2) kommer att begåvas med Windows 7-exklusivt stöd för grafikgränssnittet DirectX 11. Påpassligt nog har GSC Game World släppt en trailer från spelet som ger en vink om vad som är att vänta någon gång under årets fjärde kvartal då spelet är tänkt att lanseras. Kvällens filmklipp är det andra i ordningen som visar hur spelet ser ut, men det första som introducerar den satte fienden Burer.

[video=3692]

Det handlar om lite mer än enbart det man SER. Folk borde läsa på lite om vad Direct X egentligen handlar om. 15/09 Windows 7-exklusivt? DX11 ska ju komma till Vista också, men låser man ändå DX11 stödet på Vista maksiner? Det är ju ett så kallat "asshat move" 15/09 Först: DirectX 11 är _inte_ exklusivt för W7. Näst: Det intressanta blir att se vad det är för Dx11-grejer som finns med, rör det sig om tesselation (hoppashoppashoppas)? Multithreading känns nästan som ett måste (om de nu använder sig av Dx11). 14/09 Det var ju ganska mycket hype under tiden dom utvecklade Clear Sky, med nya grafik features o.s.v. Själv märkte jag inte av dessa så mycket även om man hade maxat allt. Alla buggar märktes helt klart, man hade ju hoppats att de lärt sig av sina misstag... 14/09 I vanliga spelet fanns monstret inte med, det kom med först via moddar till spelet. Fanns ju ett par nya som kom med moddarna, antar att det var sånt om utvecklaren valde att inte lägga in i själva spelet, men fanns i koden.. 14/09 var det inte så att den där speciella fienden togs bort ? jag är inte säker eftersom jag inte spelade hela men ja tror det var så. den är iaf cool, använder sig av telekenesis. nu fattas bara att man uppgraderar sin dator (vilket aldrig kommer hända)... 14/09 Usch, hoppas det inte är lika bugg fyllt som föregångarna. Antalet gången man fick spela om något eller upptäckte att något hade buggat så man inte kunde göra ett quest elr dylikt var för många för att räknas... Älskade själva spelet dock 14/09 ok, omgivningarna = imponerande förutom husen...allt annat...inte lika snyggt, får hoppas dem utvecklar detta spel, vill ej kass grafik etc som i förra stalker :) 14/09 antar att det där inte var riktat till mig då jag inte nämnt nåt om utvecklare. Men varför dom skulle gå över helt till dx10+ standarden är att dx10 innehöll väldigt mycket av samma som dx9 men dx10 versionerna är mer optimerade och som jag förstått det... 14/09 rikgit finnt 14/09
Skicka en rättelse