Den japanska utvecklaren #Square Enix har beslutat sig för att ta till en lika ovanlig som kontroversiell metod för att minska gapet mellan spelarna i sitt kommande MMO #Final Fantasy XIV. Detta ska de åstadkomma genom att succesivt minska mängden XP din karaktär får efter åtta timmars spelande på en vecka tills de helt slutar trilla in efter ytterliggare sju timmar. Efter 15 timmars spelande på en vecka blir det således tämligen meningslöst att spela om du enbart är ute efter XP. Detta har givetvis lett till kraftiga reaktioner från fans världen över, kritik som nu har bemötts av spelets designers Nobuaki Komoto på följande vis:

Idén bakom FFIX är att göra det lättare för de spelare med lite tid spela effektivt och spelets har balanserats mot det. Utöver det så har spelet även designats för att inte ge de med möjligheten att spela mycket en orättvis fördel. På grund av det har system som Guardian's Favor implementerats för att göra kortsiktigt levlande lättare än långsiktig.

För att uppnå den här balansen har mängden möjlig färdighets/erfarenhetspoäng som du kan få under en viss period fått ett tröskelvärde. Se det som "kondition" i verkliga livet när du förbättrar dina färdigheter genom strider. Det här systemet rullar på en veckobaserad timer. När en vecka har gått efter att du började förbättra dig på ett specifikt vapen så kommer timern att ställas tillbaka. Den kommer startas på nytt och du kan återigen börja förbättra dina färdigheter.

Kontroversiellt som sagt och säkerligen inte något som går hem i alla stugor, men tanken på att MMO ska handla mindre om kvantitetstid och mer om kvalitet är kanske inte helt dum ändå?

Finns betydligt bättre sätt att balansera mellan hardcore och casual spelare... T ex genom att göra endgame content mer lättillgängligt och inte kräva 20+ pers och 5+ timmar i sträck. Majoriteten av casual spelare skiter fullständigt i att några andra... 27/08 Hm... funderar mest på hur detta gynnar företaget? Tror/vet de att fler spelare betalar för detta genom detta system? 27/08 Får hoppas de istället fyller spelet med lite innehåll, 20 000h grind/level är vad som dödar alla MMO. Fördelen blir ju att det blir mindre farmande av bra föremål, färre guldförsäljare och mindre handel med hög-levlade karaktärer, samt mindre power-lev... 27/08 Kan inte påstå att jag var sugen på att köpa det här spelet innan men nu vägrar jag verkligen. Kan förstå att dom försöker göra spelet mer Casual men att straffa folk som lägger ner tid på spelet är bland det dummaste jag har hört. 27/08 Tramsigt. 27/08 Aja, inte som att spelet ens var intressant från början, grafiken var väldigt avancerad men har löjlig design, striderna såg tråkiga ut som tusan och sen det här. Nä, Guild Wars 2 regerar än, de hittade en metod att balansera mellan casual och hardcore... 26/08 Det enda det kokar ner till är: PENGAR! Ju längre tid det tar att levla, ju längre kommer du att spela spelet. Enkelt. Allt annat är bara bullshit. 26/08 Idén i sig är väl inte helt jävla dum. Men ska dem införa det så måste ju priset gå där efter. Jag är väl inte så glad för att dem ska ändra på folks spelvanor. Dem som betalar ska ju ha rätten till och spelar hur han/hon vill. Jag vill själv kunna välj... 26/08 själv får jag "kicken" av att levla. 26/08 Verkar som dom vill att folk inte ska spela deras spel. Men jag tror också mer på en rested funktion. Detta låter väldigt skumt. Även om jag skulle spela lite dator så skulle jag lätt köra mer än 15 timmar per vecka. 26/08
Skicka en rättelse