#Portal 2 bygger vidare på det hyllade originalet på flera vis, bland annat med en längre kampanj, co-op och färger som får dig att studsa. Ursprungligen var det dock ännu fler nyheter i det lovande spelet. För amerikanska spelsajten 1UP berättar Erik Wolpaw, speldesigner på #Valve, att man försökte göra ett multiplayerläge med mer traditionella moment. Det gick dock så där:

- Utöver co-op hade vi tankar på att göra ett sorts tävlingsinriktat multiplayer, förklarar Erik. Det bästa sättet att beskriva det på är att det var som ett sorts speedball möter Portal. Det blev snabbt uppenbart att medan det är roligt att släppa portaler under fötterna på personer i två sekunder, så övergår det snart till kaos. Spelläget saknade dessutom en hel del av de saker som var riktigt underhållande med Portal. Kooperativa pussel var bara så mycket mer givande. Spellägets faktiska gameplay involverade att flytta en boll från ena änden av ett rum till den andra med hjälp av portaler. Tävlingsmomentet gick ut på att försöka stoppa motspelare genom att exempelvis skjuta portaler på marken under dem.

Skicka en rättelse