I en Kotaku-intervju säger #Electronic Arts-chefen John Riccitiello att spelmarknaden i framtiden kan delas mellan de spel med rörelsekontroll och de med vanlig handkontroll. Riccitiello förutspår att rörelse-spelen kommer stå för halva marknaden, medan mer traditionella titlar med handkontrollsstyrning lär stå för den resterande halvan.

Han tror dock inte att alla genres lär fungera särskilt väl med rörelsetekniken, och ger som exempel 75-minuterspass med nya Fifa eller actionspel som #Gears of War. Att konstant springa, ducka och skjuta skulle (om nu inte gubben på skärmen dör) åtminstone ta kål på även den mest atletiske av gamers, förr eller senare...

Jag tror marknaden kommer att bli större med tidens gång, och att 80% av det nya kunderna kommer vara "casual gamers", därmed är min slutsats att rörelsekänsliga leksaker kommer bli långt större än marknaden för gamers. Väg val kan man väll kalla det,... 11/06 2 ord: P C! 11/06 Folk än nog vana att spela på sitt sätt, vilket nu det än är, det tar tid att ändra på gamers vanor, även de vana... 11/06 tror lätt inte det kommer slå igenom så pass mycket. Kanske så mycket som 10-15 % max kommer rörelsetekniken stå för tror jag (och hoppas). Jag föredrar lätt att spela med någon sorts handkontroll. Natal är inte särskilt nytt koncept enligt mig ändå.... 10/06 Jag har ingen förståelse för detta med motion sensing. Det finns ju inget mer irriterande, dåligt, oprecist, allmänt jobbigt och störigt. Hoppas de inser att detta bara är en fluga och återgår till att lägga RnD-pengar på konventionella grejer snart.... 10/06 vilket fps spel som helst skulle vara suveränt att ha det med på, kanske inte quake och såna spel, men i battlefield och modern warfare våre det riktigt skönt. i battlefield finns det ju även flyg där man gärna tittar sig omkring. 10/06 Det finns äldre versioner man kan köpa och prova annars. Den nya har lite bättre känslighet och ny programvara bara. De äldre modellerna som är väl beprövade har fått mycket bra omdöme dom också ;) Att spåra ögonen känns lite väl bökigt :p Man har ju... 10/06 trackar ögonen? hur tänkte du egentligen, om du tittar ifrån skärmen så ser du ju inte vad som händer. 10/06 Rörelsefrihet i all ära. Men man måste utgå från spelen ifråga. Jag är rädd att det blir som Wii, där många spel rider på funktionen och inte nöjet. Mer roliga spel än "rörelseanvändande". 10/06 TrackIR hade väl varit intressant om den istället trackat ögonen på riktigt istället för att det kräver att man fäster ett stativ på huvudet, samt att det skulle stödja några vettiga spel. Spelar själv inte ArmA2. Det är säkert ett jättebra spel, men... 10/06
Skicka en rättelse