#Sony-chefen Kaz Hirai säger att man inte kan döma Sonys maskin efter bara två år på marknaden, då företaget jobbar efter en annan strategi än konkurrenterna. Företagets tioårsplan har som bekant upprepats som ett mantra varje gång försäljningssiffror kommit på tal, och Hirai påminner om planerna igen. Dessutom säger han att man måste vara försiktig när man försöker närma sig casual-spelarna så att man inte samtidigt alienerar sin bas - hardcore-spelarna.

Om du blir mainstream för fort och inte stödjer kärnpubliken så saknar du pelaren som håller uppe din plattform. Utan denna pelare hamnar du med en ombytlig publik som kanske är stor men som antagligen lär gå vidare till något annat. Detta är okej om du följer en femårig livscykel som alla våra konkurrenter - även när du ser bakåt i tiden - alltid gjort. Den nya konsolen kommer ut och den gamla är omedelbart passé. För andra konsoler med en femårig livscykel är det mycket enklare att bedöma deras prestation efter två år.

Hirai hoppas också mycket på Sonys kommande rörelsekänsliga, och han tillägger att spelhusen varit "mycket upphetsade" över vad de fått se.

Skicka en rättelse