Markus Persson har inte skapat ett spel, han har byggt en sedelpress.

För mindre än en vecka sedan läste jag en intervju med Markus Persson, skaparen av succén #Minecraft. Då hade 160 000 exemplar sålts av det ännu ej färdigställda spelet. Idag är den siffran uppe i närmare 270 000. Med ett styckpris på cirka 95 kronor och lite snabb huvudräkning ger att hans företag Mojang har omsatt sisådär 25 miljoner i år.

Eftersom försäljningen sker via den egna hemsidan är det bara betalningstjänsten Paypal som får en del av kakan och även med deras högsta avgift försvinner bara sex kronor från varje sålt exemplar. Att folk knåpar ihop datorer i spelet är inte längre lika imponerande då Persson redan byggt sin alldeles egna, och lagliga, sedelpress.

Nu ska den enskilda firman göras om till aktiebolag, revisorer anlitas och anställningskontrakt undertecknas. Markus Persson är namnet på allas läppar just nu.

Successful troll is successful. +5 internets. 24/01 Haha! Köpte spelet igår, och jag är helnöjd. Att bygga broar mellan berg, gräva sig ner till jordens kärna eller leda vatten till sitt fort (hinken är för mesar) är ju hur kul som helst! :D 03/10 Jag gillar Diablo, Torchlight, Dragon Age Origins, Baldur's Gate och Sacred för att nämna några exempel ifrån denna genre. När jag passade på att skaffa Titan Quest + Expansionen från Steam under deras rea så blev jag måttligt besviken. Så jag som tycke... 02/10 Du missade att jag hade sagt att majoriteten av de som gillar den speltypen tycker att spelet är bra (typ nästbäst efter Diablo, eller möjligen Torchlight numera om de lägger till multiplayer). Men det här verkar inte leda någonstans, så kan bara konsta... 02/10 Tycker det är rätt tydligt att jag önskar att ni blir bättre på att rapportera om svenska spel och producenter, indiespel och sånt på PC. Nog för att jag har lätt att spåra ur, men tycker ändå att jag var hyfsat klar den här gången. Eftersom det inte... 02/10 Haters gonna hate. Köpte spelet i början av veckan och jag är helt fast. Har bl.a. lyckats omvandla ett helt berg till ett fort så här långt... :) 01/10 Ja eftersom det faktiskt ÄR så... är ett spel BRA så säljer det... är det däremot DÅLIGT så säljer det inget vidare. Finns ju faktiskt försäljningsstatistik att titta på för många år tillbaka i tiden. Visst är det väl en subjektiv åsikt ifall ett spel... 01/10 Jag vet faktiskt inte vad du vill komma till. Japp, vi missade Minecraft innan det blev en stor snackis. Nej, vi var tyvärr inte på Paradox pressdag eftersom vi helt enkelt inte hann med. Så blir det ibland med en redaktion på 1,5 personer. 01/10 Du verkar ha nött in det där så mycket att du tror på det själv, men det är inte så enkelt. Det är bara kolla bakåt historiskt så ser du att det finns massor av bra spel som inte sålt. Marknaden är nyckfull och det är inte alls så självklart som du tror... 01/10 Ni är en svensk sajt fortfarande? Är det då inte lämpligt att försöka följa svenska spelbolag lite extra eller är det för svårt för er? Jag bara konstaterar att i detta fall så har ni misslyckats. Ett annat exempel är när Paradox Entertainment hade en... 01/10
Skicka en rättelse