Hos Gamasutra talar Bioware-chefen Ray Muzyka ut om senaste tidens omstruktureringar, där just Bioware och Mythic slås ihop. Ny chef för rollspels- och MMO-gruppen är just herr Muzyka, och han säger än en gång att (i dagsläget, åtminstone) är inga förändringar i hur de båda spelhusen arbetar planerade.

Strukturellt är båda organisationerna fortfarande intakta. De jobbar på samma projekt som de jobbade med förut, [med skillnaden att] jag har ytterligare en studio som rapporterar till mig. Detta betyder inte att Bioware eller Mythic förändras; de behåller sina märken, deras unika kulturella identiteter och sina projekt de arbetar på.

Fördelarna med omorganiseringen är, enligt Muzyka, att de båda spelhusen ska kommunicera mera och dela med sig av sina kunskaper. I dagsläget är det dock inte tänkt att något spel ska samproduceras mellan utvecklarna, eller att de ska dela på någon gemensam teknik.

Ett flertal studios inom EA delar teknologi med varann, till exempel... I framtiden kanske det blir gemensam utveckling. Det finns inget speciellt planerat om detta just nu, men jag vet att alla hos Mythic och i [Bioware-kontoren i] Edmonton, Austin och Montreal är riktigt exalterade över detta.

Skicka en rättelse