Hos Eurogamer berättar #Blizzards Rob Pardo att det tidiga #Starcraft II-utvecklandet tyngdes ner av att folk lämnade för att istället arbeta med #World of Warcraft. Arbetet med strategispelet påbörjades redan 2003 och en spelbar version av titeln har funnits internt hos Blizzard sedan slutet av 2005.

De som kallades in till WoW-utvecklingen återvände dock ett år senare till Starcraft II med massor av "bra erfarenhet", hävdar Pardo.

En av anledningarna att Starcraft II försenades en del tidigt i utvecklingen var för att en del av design-teamet flyttades till World of Warcraft under ett års tid för att hjälpa till att verkligen göra klart det spelet. De hade massor av jättebra erfarenheter de tog med sig [när de kom tillbaka], med deras kunskaper om hur de närmade sig map editor-problem, hur de jobbade med balansering - något vi sedan kunde utnyttja i balanserandet av de olika klasserna.

Så nu vet ni! Det verkar vara mycket som spelat in i att uppföljaren till gamla strategispelsklassikern #Starcraft tagit så god tid på sig, men förhoppningsvis har saker som detta i slutändan medfört något gott till slutprodukten.