När den legendariska kodknackaren John Carmack tar sig an "the Jesus phone" kan det väl inte bli annat än gudomligt, eller? #Id Software och #Escalation Studios, med To Mustaine i spetsen, släpper i dagarna #Doom 3 till Iphone, vilke är deras första titel till plattformen.

Carmack har som vanligt ämnat att pressa så mycket ur hårdvaran som möjligt och i en intervju på Shacknews berättar de två herrarna hur uvecklingen gick och hur de hade problem att få det roligt.

Inledningsvis tittade på Apples prylar och sade att pekskärm skulle vara den bästa kontrollen. Vi hade en fungerande lösning där du pekade på monstren för att skjuta dem, liknande vad du förväntar dig med det mesta som släpps på plattformen. Vi kom halvvägs igenom projektet men det blev aldrig roligt. Visuellt var det fantastiskt, vi hade löst alla tekniska problem men det var helt enkelt inte roligt att peka på monstren.

Det ledde till att de istället började experimentera med accelerometermekanismen, den som gör att rörelser registreras, och kom slutligen fram till en bra och framförallt rolig lösning.

Vidare i intervjun pratar också John Carmack om #Zenimax uppköpt och vad vi kan förvänta oss för framtida släpp från id Mobile.

Skicka en rättelse