I en Eurogamer-intervju säger #Blizzards Rob Pardo att det är vettigare att designa ett spel för hardcore-publiken först, och sedan strömlinjeforma upplevelsen för att titeln ska passa även casual-spelarna. Och då menar vi "casual" i den benämningen att denna typ av spelare inte lär spendera 5500 timmar eller mer med titeln... Huga!

Det är egentligen ingen skillnad för Starcraft eller World of Warcraft, Warcraft III eller Diablo, i ärlighetens namn. Vi försöker att locka till oss båda grupperna. Ett sätt vi gör detta på är att vi bygger på djupet först - för hardcore först. Sen vad vi gör, gradvis, när vi har det grundläggande spelet - som vi tycker är riktigt kul, eftersom många här är väldigt hardcore - så försöker vi göra spelet mer och mer tillgängligt. Anledningen till att vi gör spelen i den ordningen är för att det är enkelt att komma på speldesignskoncept, idéer eller mekanik som är ytlig och designad för en mer casual, bredare gamer - för de lär inte spendera 5500 timmar med spelet, eller hur? Vi vill verkligen vara säkra på att vi byggt in grejer med mycket djup och högt återspelarvärde först, eftersom vi alltid kan göra dessa prylar mer tillgängligt för någon som inte kommer lägga ner riktigt så många timmar [på spelet].

Smart eller dum designfilosofi - vad säger du? Kanske har Blizzard just avslöjat hemligheten bakom företagets alla försäljningsframgångar. Att döma av tidigare spel verkar det ju funka ganska bra i alla fall...

Att det är Blizz strategi är ju ganska uppenbart, både ur ett långtids (som i spelets hela liv) och ur ett korttidsperspektiv (som för t.ex. expansion för expansion). Man släpper ett spel eller expansion och så gör man det enklare, ökar droprates eller... 04/07 Det dog ut senare tack vare DHK och tyvär återhämta sig aldrig World PvP efter det, jävligt sorgligt för det var bland det rolgiaste jag hade och ett stort misstag som Blizz gjorde... 03/07 Jag är nyfiken. Var du ens med när WoW hade release i februari 2005? Anledningen att jag frågar, beror på att det aldrig funnits så mycket spontan pvp som tiden innan battle grounds introducerades. Spelade man på en PvP server fanns det action över allt... 03/07 WoW pvp = ett skämt därför man slutade direkt när första gubben var 50-60 vad nu max var vid release. deras nästa MMO kanske blir lite mer seriös PvP-inriktning vi får se 03/07 Inget som är möjligt att uppnå under en längre period om man som jag både har karriär, hus och familj. Men fullt möjligt under en begränsad period, om man hoppar över gräsklippande, allmänt husfixande och tv-tittande. Det finns de som spelar betydligt... 03/07 Du inser att 5-6h gaming / dag är sjukligt mycket? 03/07 Jag förmodar att du menade rank 14? Nådde själv rank11 som högst, och jag tror aldrig att jag spelade mer än 5-6 timmar per dag i snitt. Men att nå rank 13-14 var en helt annan sak, och krävde inte bara extremt mycket tid, utan också att man hade ett... 03/07 Och andra sidan så har många av oss redan flytt fältet för att WoW är/var nästan bara för hardcore spelare som har tid att lira hela veckorna för att nöta ner nästa stora boss. Själv föredrar jag spel där jag slipper lira om samma content vecka efter... 03/07 Nu går det väl ändå inte att jämföra WoW med SC etc. I ett RTS krävs det erfarenhet och talang. I ett MMO räcker det med att veta vart F-tangenterna sitter. 03/07 ...och samtidigt avveckla, då en del har börjat "fly fältet" på grund av att de anser att casualdelen tar över för mycket. 03/07
Skicka en rättelse