Under Paris Global Game Developers Conference, som avslutas i dag, lättade 2K:s Chris Kline på förlåten och pratade öppenhjärtligt om designteamets tankar om sitt spel, det rapporterar Gamasutra i dag.

Faktum är att spelet hade en lång rad av misslyckanden och problem under utvecklingsperioden, men dessa hjälpte till slut att göra det till ett bra spel

Enligt Kline borde Bioshock aldrig ha blivit den succé som det till sist blev och han menar att företagets beslut att marknadsföra spelet som en shooter i stället för en uppföljare till System Shock 2 som blev avgörande.

Intressant nog blev folk blev mer nyfikna på spelet när vi började att kalla det för en shooter, även vi i teamet

Kline berättade även att spelet i dess nuvarande form först tog form i och med ett demo som gjordes för E3 2006 då utvecklarna förstod att de var tvungna att fokusera på vad spelaren upplevde. Art-deco-staden Rapture började ta form.

Har du inte orkat dig igenom spelet så vet du antagligen inte ens vad storyn handlar om, Urkalak. 26/06 Håller med helt och hållet. Blev bedrövligt besviken på spelet. Tyckte inte ens att storyn var tillräckligt intressant för att orka mig igenom spelet... Vill lägga till att det var otroligt dåligt att man inte ens behövde slösa ett enda skott i hela spe... 24/06 No shit sherlock. Men står det "spirituell" i nyheten? Spirituell betyder bara att det ska efterlikna något annat. 24/06 När de började snacka om Bioshock hösten 2004 eller när det nu var, så sa dem ju att det var en spirituell uppföljare till System Shock 2. De ville göra ett nytt SS spel, men kunde inte för EA hade rättigheterna, så de började om på nytt med ett spel... 24/06 Det är skillnad på uppföljare och s.k. "spirituella" uppföljare. Dock tycker jag spelet var riktigt snyggt med sköna miljöer, men inget annat än en medioker pangare i snygg kostym. 24/06 "han menar att företagets beslut att marknadsföra spelet som en shooter i stället för en uppföljare till System Shock 2 som blev avgörande." Varför skulle dem marknadsfört det som en uppföljare till SS2? Då hade det ju bara lurat folket, bioshock har... 24/06 Satt precis och tänkte fan vad häftigt om man kunde samla ihop hela världens olika system shock 2 fans och at alla bidrog med lite pengar, kan man få 1 miljon personer som alla ger 100-200kr var så skulle man nog kunna få råd med att få ett system shock... 24/06 Fast blir inte alla shooters för enkla? Svåraste med svåra shooters är mer fiender och mindre ammo. Problemlösning har inte existerat sen Doom. Jag gillade Bioshock, skön story, skjutande och experimenterande och sköna miljöer, inte frustrerande svårt... 24/06 Nosnos, det må väl vara hänt, men vad kan några tusen spelentusiaster göra mot de miljontals amerikanska Xbox-barn som styr marknaden? 24/06 Vilka spel som tillverkas är ju i slutändan helt upp till oss... Utvecklarna har ju självklart sina idéer men de måste ändå anpassa sig helt till vad som säljer. Så om vi som gamers köper de "annorlunda" spelen så kommer vi se flera såna - allt handlar... 24/06
Skicka en rättelse