I en intervju avslöjar #EA Sports-chefen Alan Wilson att #NBA Elite 11-lanseringen ställdes in för att spelet helt enkelt inte höll måttet.

- Målet att återuppfinna hur folk spelar basketspel och att ge spelaren oändligt mycket mer kontroll över det som händer på skärmen var något som krävde [mer tid] än vi hade, säger Wilson till IGN.

- Vi visste att uppgiften var tuff. Men samtidigt ansåg vi att det var en tillräckligt viktig målsättning för spelaren, som har spelat basketspel på ett liknande sätt under en väldigt lång tid. Vi är stolta över beslutet att inte släppa ut något som inte höll måttet. I grund och botten måste vi bygga ett riktigt bra spel, först och främst, avslutar han.

Frågan är bara om inte EA:s beslut kan visa sig kostsammare än någon trott. Medan NBA Elite 11 försvann från radarn har konkurrenten #NBA 2K11 hyllats av kritiker världen över, och frågan är hur företaget ska lyckas vinna tillbaka fansen till nästa års årgång.