I en Maximum PC-intervju avslöjar äntligen gamle Duke Nukem-mannen George Broussard vad det egentligen var som gjorde att #3D Realms aldrig lyckades färdigställa #Duke Nukem Forever.

Enligt Broussard handlade det inte om att utvecklarna försökte göra det perfekta spelet och finslipade in i det oändliga. Snarare var det de upprepade bytena av grafikmotor som hela tiden satte käpparna i hjulet för det efterlängtade actionspelet.

- Det som skadade oss mest var licensierandet av spelmotorer och att vi försökte ändra dem för mycket. Shit happens och efter förseningar är valet att antingen fortsätta eller lägga ner spelet. Jag ville aldrig lägga ner spelet, säger Broussard.

- Vi lyckades få saker och ting på rätt köl ordentligt kring 2008-2009 med en mängd nya anställningar, och större delen av spelet som det ser ut idag skapades under denna tidsperiod.

Efter att 3D Realms kastade in handduken och Duke Nukem Forever såg ut att aldrig bli färdigt så stegade #Gearbox in likt en räddande ängel och tog över projektet. De håller just nu på att svarva ihop skarvarna i en förhoppning om att Duke äntligen ska få sin efterlängtade comeback någon gång under nästa år. Gamla spelhjältar från förr dör uppenbarligen inte så lätt.

Skicka en rättelse