Battlefield 1943 banade väg för en framtid fylld av merförsäljning över nätet.

#EA har lyckats med konststycket att tjäna pengar på digital merförsäljning. Det menar ekonomichefen Eric Brown, som på branschmässan Global Media and Communications Conference tog #Battlefield 1943 som exempel: spelet var ett förhållandevis billigt mellanprojekt mellan två fullstora titlar (#Bad Company ett och #två), ändå har det dragit in 16 miljoner dollar via försäljning till Xbox 360 och PS3. Också #Fifa 11 drar in extrapengar genom digital försäljning av extraprylar.

- Vi har åtminstone delvis knäckt koden för att förlänga intäkterna för fysiskt sålda spel till den digitala världen, säger Brown enligt Gamasutra.

Vi kan därför räkna med att utgivningen av mindre projekt kommer öka framöver. Närmast på tur är #Bad Company 2 - Vietnam, en sorts miniexpansion som släpps i slutet av månaden, och framöver väntar DLC-paket till en lång rad av företagets spelserier.

Men de fysiska spelens död är ännu långt borta. Brown menar att interaktiv underhållning är en växande bransch där fysisk och digital försäljning hjälper varandra. Han ser tillväxtpotential för fysiska spel i åtminstone tre-fyra år till.

Skicka en rättelse