Todd Howard berättar om den tillfredställande utvecklingsfasen för Skyrim och om varför hans utvecklingsteam har råd att vara väldigt petiga med vilka de anlitar.

Via den officiella Bethesda-podcasten får vi mer inblick i utvecklingsarbetet för nyutannonserade stortiteln #The Elder Scrolls V: Skyrim.

Enligt företagets Todd Howard har teamet varit riktigt entusiastiska över spelet och han hoppas deras passion ska förmedlas även till spelarna. Skyrim har puttrat i utvecklingskitteln ända sedan 2006, då #Oblivion släpptes, och ett drygt 100-tal personer sägs vara involverade i produktionen.

Tack vare att Elder Scrolls-serien blivit så populär har Bethesda knappast svårt att rekrytera folk, utan kan vara ytterst selektiva med vilka de anlitar.

- Vi är ett hundratal [anställda], säger Howard.

- Förmodligen 25, 30 fler sedan vi färdigställde Fallout. Riktigt bra folk. Det har varit trevligt. Efterhand då vi blivit mer välkända har det kommit mer folk som vill jobba med oss och vi kan välja ut de allra bästa. Vi hade redan ett tillräckligt stort team så vi behövde egentligen inte fylla några platser. Vi har råd att vara väldigt, väldigt selektiva.

The Elder Scrolls V: Skyrim släpps 11 november 2011 till Windows, Xbox 360 och Playstation 3.

Skicka en rättelse