Mikrotransaktioner är framtiden för företagets gratisspel.

Försöken att tjäna pengar på reklam i spel har inte blivit någon succé för #EA. Det berättar Ben Cousins, general manager för företagets gratisspel, för tidningen Edge:

- Vi har faktiskt inga stora annonsintäkter alls. Marknaden för ingame-reklam har inte växt så snabbt som folk förväntade sig.

Speljätten satsar därför på de betydligt mer inkomstbringande mikrotransaktioner som bland annat setts i gratisspelet #Battlefield Heroes; spelare köper extrautrustning för en liten summa pengar. Traditionella annonstavlor har haft dåligt genomslag och deras framtid i företagets spel är därmed osäker. Däremot öppnar Cousins för specifikt anpassade reklamkampanjer, som att koder för extrautrustning följer med om du köper en läsk. Vi lär få se mer av både sådana grepp och mikrotransaktioner i gratisliret #Battlefield: Play 4 Free som dyker upp under våren.

Vilket sätt tycker du som spelare är det bästa sättet för företag att "ta betalt" för sina gratisspel? Gör din röst hörd i omröstningen och kommentarstråden.

Skicka en rättelse