#Valve är oförmögna att släppa spel när de först meddelar att de ska släppa dem. Därav existerar begreppet Valve Time. I utgåva 100 av Xbox World 360 (via CVG) berättar Doug Lombardi på Valve att det trots allt inte är för att de är schizofrena.

- Jag vågar påstå att Valve aldrig tar sig an ett produktsläpp på samma sätt två gånger. Med Half-Life 2 använde vi sex år för att skapa en episk uppföljare, varefter vi omedelbart bytte till episodiska släpp, som den följdes av släppet av ett nytt IP (Left 4 Dead) som därefter fick en uppföljare inom loppet av ett år.

Är det slumpen som avgör, måhända? Nej!

- Nu, med Portal 2, har vi tagit oss några år på att producera en full uppföljare till ett spel som släpptes i episodisk storlek. Poängen är inte att vi är schizofrena, utan att vi försökera producera varje spel på det sätt som är bäst för just det, givet marknadsläget och andra faktorer.

De gör det alltså för din skull! Jobbigt är det i vilket fall som helst...

Om bilden: Till och med Gordon trodde att gänget på Valve var schizo så nu har han äntrat en riktig deppfas...