Dagens underligaste nyhet står Blizzard för. I en annons meddelar företaget att man söker en erfaren Art Director som ska leda det visuella teamet för #Diablo III, det skriver Kotaku.

Det märkliga i historien är att annonsen dyker upp bara ett par dagar efter att en representant för företaget [n=26657 uttalade sig tvärsäkert om spelets omstridda färgval]. Då hette Art Directorn Brian Morrisroe och var den som var ytterst ansvarig för att ta fram den färgglada stil som stuckit i en del fans ögon.

Kan det vara så att Blizzard har gjort en helomsvängning efter fansens reaktion? Har Morrisroe fått sparken? Eller är det bara en tillfällighet att företaget söker en ny Art Director så tätt inpå Morrisroes tvärsäkra uttalanden?

Den som väntar får se.

Uppdatering:

Blizzard har bekräftat att förre AD:n Brian Morrisroe har lämnat företaget för att börja arbeta i ett företag som inte verkar i spelbranschen. Blizzards representant betonar att han lämnat företaget frivilligt och att man kommer att fortsätta med samma visuella stil som Morrisroe hjälpt till att skapa. Det ser alltså inte ut som att Blizzard bestämde sig för att lyssna på upprörda fans även om man får säga att tidpunkten är lite märkligt vald.

Här är Blizzards annons:

Klicka för mer information

Art Director
Blizzard Entertainment is currently looking for a talented, motivated, and experienced art director to lead the Diablo III art team. For this position, you must be highly organized with outstanding communication skills and proven experience in management. We're looking for a proven track record of shipping AAA products in an art director role. Experience modeling and texturing assets for a diverse visual range of environments and a solid grasp of form, color, and light for both 2D and 3D art assets are also essential. You must be experienced at mentoring a team, able to work well in an environment of artists who are passionate about making great games, skilled in another art task (illustration, modeling, texturing, animation, or concept drawing), and well-versed in related tools (Maya, Photoshop, etc.).

Problemet är ju att dom som gjorde diablo 2 inte finns kvar där längre utan dom har bara folket som har gjort WoW till hands. Ja vad får man då, ja samma barnsliga grafik. Screenshotsen som har redigerats av folk (där dom gjort väldigt små ändringar)... 10/08 Det behövs nytt blod in som inte har fått den här wow skadan som dom andra som jobbar där. Det skall inte behöva vara så att allt det nya som dom gör eller tar i skall behöva vara wow stuck i. Det börjar bli jävligt tjötigt med allt som har att göra med... 09/08 Tja vi får se vad folk säger när det väl kommer ut.... typ 2010 Q4. Själv hoppa jag att det blir härligt cooplir med polarna. 09/08 Hehe jag är böjd att hålla med. Jag såg Diablo 2 för inte alls längesedan, och det är rätt grilligt. Det är typ snäppet bättre än 16 färger. Många utomhus-banor har någon slags "blixtljus" med, vilket ger en rätt ogästvänlig känsla, men att det inte sku... 08/08 Håller med, skiter faktiskt i vilken stil spelet har, de filmer/bilder jag sett är strålande bra som de är. Det är snarare spelets karaktär som sätter färgen, dvs, humorn, musiken, stämningen mm. Hoppas inte detta fördröjer spelet nämnvärt, vill ha det... 08/08 De kan ha vilken grafisk stil som helst enligt mig, är ändå likgiltig inför Diabloserien 08/08 Jag tycker nya FPS ska kolla lite mer på Doom 1, det hade så skön känsla, grafiken var perfekt! 08/08 Diablo III kommer säkert vara hur bra som helst. Känns bra att de förnyar lite. Jag tror inte det kommer bli ett gull-i-gull-spel bara för det är lite ljus och färger. Blizzard vet hur Diablo ska se ut. 08/08 Art Directorn lägger till lite mer färg och ljus från en föregångare som vara ganska platt och färglöst och (en viss del av) spelvärlden går i taket som om han var en belgisk pedofil som dunkar sönder kattungar i jutesäckar. Att fixa en grafik där man... 08/08 Verkar som många inte förstår att det inte är så mycket mörkare ljus folk vill ha utan mörkare känsla. att göra spelet mörkare i dungeons etc , och låta spelaren bära en ljuskälla, och ha fiender som gömmer sig i skuggorna etc kan ju givetvis bidra med... 08/08
Skicka en rättelse