"Förutom geografisk lagg ser jag inga andra problem", säger Ryota Niitsuma om nätverkskoden.

Problem med lagg har länge satt käppar i hjulen för fighting-spelsutvecklare som velat ta sina serier online. I vissa fall har funktionen slopats helt. Med #Capcoms kommande #Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds utlovas däremot en blixtsnabb nätverkskod som inte bör ställa till med minsta bekymmer för någon slagsmålsfantast.

– Utöver geografisk lagg ser jag inga andra problem med vårt nuvarande system, säger producenten Ryota Niitsuma.

– Den [nätverkskoden] är med ljusets hastighet och kanske lite beroende på infrastruktur där du är. Så om du spelar från Japan mot någon i Sverige kommer det förekomma lagg på grund av avståndet. Men det är fortfarande tillfredställande.

Särskilt nöjd är Niitsuma eftersom spelet bygger på ett tre-mot-tre-system i matcherna, vilket (utan en genomarbetad nätkod) kunde ha gjort problemen värre än i titlar som exempelvis #Super Street Fighter IV där striderna är en-mot-en.

– Eftersom jag inte är med på Super Street Fighter IV-teamet vet jag inte exakt hur deras nätkod är. Men jag vet att vi har mycket mer information och mer dataöverföringar på grund av fler karaktärer och effekter. Och själva speltempot är mycket snabbare än i Super Street Fighter IV.

FZ har publicerat mängder med nyhetstexter och filmer från Capcoms efterlängtade slagsmål sedan tidigare, så glöm inte att spana in vårt arkiv.

Skicka en rättelse