Som ett av de sista storspelen till Playstation 2 hyllades Okami världen över med toppbetyg – men försäljningsframgångarna uteblev. Motohide Eshiro berättar varför.

Lanseringsperioden (2006 för Japan/Nordamerika, 2007 för Europa) var knappast optimal för #Clover Studios storsatsning, säger #Capcom-producenten Motohide Eshiro till officiella Nintendo-magasinet. Enligt Eshiro var alla spelfans alldeles för upptagna med Wii- och Playstation 3-hypen för att bry sig om den stilistiska, moderna äventyrsklassikern.

– Jag kan inte säga något officiellt, men personligen tror jag att det [kommersiella misslyckandet] hade att göra med utannonseringarna av de nya konsolerna. De överskuggade alla andra spelnyheter just då, säger Eshiro.

Nästa del i serien heter #Okamiden och släpps den 18 mars, exklusivt för Nintendo DS. Riskerar även denna titeln att hamna i skuggan, denna gång av 3DS-lanseringen den 25 mars?

Mer om Okamiden läser du här.

Skicka en rättelse