The Economist skriver om boken "Changing the game" som författats av David Edery, Worldwide Games Portfolio Planner för Xbox Live Arcade, och Ethan Mollick, doktorand på MIT. De två herrarna hävdar att många saker från spelvärlden kan appliceras på affärsvärlden, och menar att företag inte bara borde tillåta spelande utan även uppmuntra till det.

Exempelvis grindande (att göra något som är repetitivt och tråkigt för att nå ett högre mål) fick hos Microsoft en motsvarighet inför en stor release, då buggletandet gjordes till en tävling med poäng, med följd att deltagandet fick en fyrfaldig ökning. Förra sommaren [n=20347 skrev] vi om en annan rapport, enligt vilken bra ledare i MMO-spel ofta har samma färdigheter som krävs av bra företagsledare. (Rubrikbilden visar en del av "Boss key"-funktionen från Leisure Suit Larry 2.)

"Exempelvis grindande (att göra något som är repetitivt och tråkigt för att nå ett högre mål)" EA i ett nötskal? :P 30/08 Jag tyckte bilden var rolig :) 29/08 Åhå, så jag som gillar att grinda i RPG:n skulle bli bättre drönare? knappast :D 29/08 EVE (http://www.eve-online.com). 28/08 Ja det lät kanske lite väl bäcksvart när jag skrev, men det är väl baksidan av MMO, det stämmer nog att en guildleader för exempelvis en raidguild med 250 medlemmar har organisatoriska egenskaper, denne kan hantera konflikter som uppstår och får många... 28/08 Att kolla TV/spela spel = nöje. Sen om man är passiv eller inte, så länge man tycker det är kul och avslappnade. Anyway.. Kanske lite fel att kalla det för spel, det som nyheten handlade om, är ju mer tävling. Men sen o andra sidan, att spela lite Patie... 28/08 Spel är mental sport. Precis som att du blir får bättre uthållighet i fotboll så tränar du flera mentala färdigheter i spel. Ledarskap är en av dem. Andra färdigheter är simultanförmåga, reaktion, känns igen föremål snabbt, samarbete mm. Jag skulle kunn... 28/08 Jag kan hålla med Monocryl att MMO:n har en viss beroendeframkallande sida, vissa personer verkar väldigt påverkad av den. Däremot är inte det relevant, rapporten hävdar att folk som är bra ledare i ett sådant spel ofta är bra ledare i verkligheten, oav... 28/08 Låter logiskt. 28/08 Det är väl ganska naturligt. Finns det en belöning är de flesta av oss mer villiga att utföra tråkiga uppgifter. 28/08
Skicka en rättelse