Helsingborgsbaserade #Frictional Games sopade hem gott om beröm för de båda Penumbra-spelen. Uppebarligen bar de ekonomisk frukt: utvecklarna meddelar att de har ett nytt, ännu namnlöst projekt på gång. Återigen handlar det om skräck i förstapersonsvy, fast denna gång är handlingen förlagd till sent 1700-tal. Jens Nilsson, ljudansvarig hos Frictional, säger följande:

Det finns gott om idéer som vi inte tog tillvara på i Penumbra-spelen. Vi tror att vi kan komma mycket längre i fråga om att skrämma spelarna och röra upp obehagliga känslor.

Målet är att skapa ett så skräckfyllt och atmosfäriskt laddat spel som möjligt. Valfrihet har hög prioritet, man vill ge spelarna flera sätt att ta sig igenom spelet på, säger programmeraren Thomas Grip.

Vilken eller vilka plattformar spelet utvecklas till är okänt (Penumbra släpptes till pc). Samma sak gäller när det kan tänkas vara färdigt.

Skicka en rättelse