#Valves Jason Mitchell gav en föreläsning om den visuella stilen i nyss utkomna #Left 4 Dead på Montreal International Games Summit. Gamasutra rapporterar att han inledde med att beskriva hur de för #Team Fortress 2 klurade ut den "visuella hierarki" enligt vilken spelare ser andra karaktärer. Upptäckten gjordes efter det "katastrofala" försöket att göra en realistisk stil, och samma teknik användes för Left 4 Dead.

Left 4 Deads cinematiska stil uppnås genom ett system av olika efterbehandlingstekniker, berättar Mitchell. Först skruvas färgmättnaden ned, och sedan läggs det på ett lager med filmkorn som fyller två syften: dels för att öka filmeffekten, dels för att introducera ett element av tvetydighet i mörkare delar. Sedan appliceras vinjettering (mörkade hörn) för en gnutta klaustrofobikänsla.

Efterbehandlingen ändras dessutom beroende på spelarens situation - i till exempel stressmoment ökas kontrasten för att ge mer snärta. Det "cinematiska tänket" användes också vid ljussättningen av banorna, med ett antal klassiska exempel från filmens värld.

Skicka en rättelse