Det amerikanska analytikerföretaget Electronic Entertainment Design and Research, vars klienter inkluderar namn som #EA, #Activision och #Ubisoft, sysslar med att sammanställa data och förutspå hur bra kommande spel kommer att sälja. Företagets boss Geoffrey Zatkin säger till Forbes att endast 4 procent av de spel som når marknaden faktiskt går med vinst, och att 60 procent av ett spels budget går åt till att omarbeta eller designa om spelet.

Siffrorna bör dock tas med en nypa salt av olika anledningar. Hur de räknats fram förklaras inte, och inte heller huruvida saker som återanvändning eller licensiering av teknik tas i beaktande. Se även Hollywood accounting. Dessutom ligger det förmodligen i EEDR:s intresse att presentera dystra siffror.

Uppdatering: Dessa siffror var felrapporterade av Forbes; i själva verket går 20 procent av alla färdiga spel med vinst; se [n=29271 här].

Håhåjaja... marknadens lagar gäller väl även spelbranschen? Man kan ju inte räkna med att göra vinst på skitspel (som det finns alltför mycket av)? Guldpläterad skit är fortfarande skit. 24/11 Jag håller med om att det låter som låga siffror. Men betänk dock: Hur många nya spel kommer inte varje vecka? Hur många av dessa säljer RIKTIGT bra. Inte många, men vissa spel, typ World of Warcraft, Halo, Gears of War osv säljer sjukt bra. Vinsterna... 24/11 Låter helt klart som beställningssiffror från de stora spelföretagen. 24/11 beror väll helt på vilka spel som är inräknade? räknar man alla gratisspel på internet o små skitspel så stämmer det säkert (till viss del). Kul är det dock när dem där "små skitspelen" slår igenom och säljer bra, som t.ex. Portal :) 23/11 Offentliga siffror kanske är toppen av isberget? Finns säkert mycket att lära sig om hur det egentligen fungerar med vinsten. 23/11 Hade inte företagen gått i konkurs för ett bra tag sedan om det hade varit sant? http://www.conthox.se/img/bullshit2.jpg 23/11 Vilket jävla skitsnack, finns ingen chans att branschen skulle överleva med så små siffror. Om siffrorna stämmer så är de väl skitspel från öst som är inräknat också. 23/11 Nej du, LÅNGT ifrån. Porrindustrin är fortfarande och kommer nog också att förbli den största. 23/11 Det låter alltså som att 60% går åt till patchar etc. Men vafan gör allt det där innan man släpper spelet så kan man nog minska på den siffran. Kollar man på vissa utav världens superbuggiga spel förstår man. 23/11 Ja det är statistiskt bevisat att när jag pratar så är det 100% av gångerna jag som säger det. :P 23/11
Skicka en rättelse