I lördags [n=29223 skrev] vi att det enligt analytikerföretaget EEDAR bara är fyra procent av alla färdiga spel som går med vinst. Dessa siffror vållade viss uppståndelse i spelvärlden och nu säger en representant från företaget att det helt enkelt rör sig om ett misstag från Forbes sida.

I själva verket är det 20 procent av alla påbörjade spel som blir färdiga produkter, och av dessa är det 20 procent som kommer att gå med vinst. Alltså: 4 procent av spelen som påbörjas eller 20 procent av spelen som blir färdiga kommer att gå med vinst, hävdar EEDAR.

Redan idag så finns det ju uppenbarligen intresse att göra småspel inhouse hos de stora utvecklarna. Battlefield Heroes, Bionic Commando Rearmed och Avalanche's jaktspel. Jag hoppas verkligen att dessa experimentprojekt går så bra att de fortsätter sats... 25/11 Vill börja med att säga att jag glädjer mig åt att se en vettig diskussion med seriösa inlägg - det hör inte till vanligheten. Vad jag tror LannY försöker säga är att större företag som Blizzard har råd att suga längre på karamellen så att säga. Pitchas... 25/11 Njae, jag vet inte om jag håller med om att stor budget oftast leder till bättre spel. Inte om utvecklaren får reda på budgeten i planeringsfasen iallafall, för ambitionerna kommer alltid att växa med budgetens storlek. Och det problemet jag försöker... 25/11 Nu säger ju texten bara spel som går med vinst.. finns säkert många spel som går gämnt upp. Man räkner ju inte 1000kr vinst som vinst direkt när man pratar miljon omsättning. Och tar man vinsten från ett föregående spel, säg att det drog in 4mille i vin... 25/11 till slartibartfast, orkar inte mer citat... Jag drar upp blizzard för de har stora fickor med massor av pengar i. De har råd att verkligen slipa på sina nya saker och få med dem vilket tyvärr inte många har. Jag tror många hakar på vågor som kommer ibl... 25/11 Intressant att du drar upp Blizzard, för de har varken uppfunnit hack'n'slah, RTS eller MMORPG. De har rippat existerande idéer, men gjort dem mycket bättre än än konkurrenterna. Och så ser det ut genom hela spelbranschen. De spel som blir välpolerade... 25/11 Nu är det ju utvecklarna som står sist i ledet, felet jag tror många spelprojekt gör är att de försöker göra spel som är som de "stora" men vissa ändringar. Ett tag kom det ju en jävla massa RTS spel med små små förändringar men de blev aldrig bättre... 25/11 Ganska korrekt, och med "den större finansiella risken" så menas att de oftast står för hela budgeten. Men då menar jag inte att utvecklarna inte tar någon risk. Om pengaflödet från förläggaren stryps så händer det omedelbart, men du sitter fortfarande... 25/11 Helst sant med finanskrisen, det är bara det att den hade inte någon direkt påverkan på första halvåret och spelindustrin är dessutom inte lika konjunkturkänslig som tex verkstad är. Har surfat runt nu på morgonen och det ser ungefär likadant ut för sis... 25/11 Konkret och genomtänkt inlägg - jag är imponerad. Gärna mer av den typen! Hur som, du kan inte bara anta att spelindustrin som bransch är i en ständigt nedåtgående kurva. Om du läst resterande nyheter det senaste halvåret kan du också ha snubblat över... 25/11
Skicka en rättelse