Bioware gör Star Wars: The Old Republic utmanande samtidigt som de inte vill bestraffa spelaren för hårt om du råkar dö.

Ett aldrig sinande diskussionsämne bland onlinerollspelare är hur pass bestraffande spelardöden bör vara. Vissa är för hårda straff för ökad spänning medan andra tycker att de ska få dö hur ofta de vill utan att sablas ner för hårt på grund av det. Nu delger #Bioware sina tankar om spelardöden i #Star Wars: The Old Republic.

– Ett felkalibrerande av dödsstraffen kan lömskt nog förstöra ditt spel från insidan. Vi vill inte att folk ska ignorera straffet för att dö, men samtidigt vill vi inte heller att spelarna ska undvika att ta chanser, säger strids-designern Danny Schubert.

– Vi vill att de ska ta risker. Vi vill att de ska testa knasiga nya strategier och exotiska nya builds. Vi vill att de ska undra om de kanske kan solo-lira den där bossen. Med avsikten att skapa en känsla av rädsla och risk kan dock alltför stränga dödsstraff oavsiktligt nog göra att folk slutar ta riskerna.

Om spelarna inte vågar ta risker leder detta också till en betydligt tråkigare spelupplevelse, enligt Schubert.

– Om döden suger för mycket kommer inte spelarna ta sig an högre levlade varelser eller ens jämbördiga varelser och istället bara gå på varelser som är lägre level än dem – trots att dessa varelser bär med sig långt mindre belöning. Men faktumet att de erbjuder betydligt lägre risk kan göra att de framstår som säkrare och mer effektiva för spelaren. Detta innebär givetvis att spelaren nu slåss mot tråkiga, icke-hotande fiender och dör av uttråkning.

– I slutändan vill vi helt enkelt att spelarna ska spela spelet, säger Schubert.

Men denna inställning innebär inte att The Old Republic blir någon barnlek.

– Betyder det att vi vill att spelet ska vara störtenkelt? Nej, vi vill att det ska finnas med tuffa fighter. Vi vill ha komplexa strider som kanske tar flera försök att lyckas med. Vi vill få med utmaningar för spelargrupper som kräver taktik, lagarbete och ett fläckfritt utförande för att lyckas med.

– Men jag vill separera begreppen "utmaning" och "straff". Jag vill hellre att våra utmaningar beror på om du har färdigheterna, utrustningen och lagarbetet för att lyckas snarare än om du har tillräckligt med credits och/eller tid för att vänta ut den påtvingade nedtiden mellan, du vet, de roliga delarna, avslutar han.

Onlinerollspelet Star Wars: The Old Republic utvecklas exklusivt för Windows och det ryktas om en lansering i september. I förrgår kunde vi bjuda på gruppräder från spelet.

Skicka en rättelse