För att gå runt ekonomiskt så att säga. Allt över en miljon skulle däremot vara mycket vinstinbringande.

Hur många aktiva prenumeranter krävs för att ett massivt onlinerollspel ska gå runt? Enligt #EA som under ett möte för investerare (via EG) snackade om #Star Wars: The Old Republic krävs det för nämnda titel runt 500 000 prenumeranter för att det ska flyta på. Allt över en miljon prenumeranter benämns som mycket vinstinbringande. Med tanke på varumärket lär siffrorna inte vara svåra att slå - åtminstone inte i det korta loppet. Huruvida spelet levererar tillräckligt för att hålla fast spelare i det långa loppet, ja det kan endast framtiden utvisa.

Häromdagen kunde vi berätta att Bioware menar på att låta The Old Republic utmana men inte straffa dig. Om du undrar hur det kommer fungera med gruppräder bör du läsa vår nyhetsartikel om ämnet. Huruvida spelet släpps i september eller inte är även det fortfarande oklart, men den som väntar på något gott...

Vore ett härligt bryt mot fantasy skiten helt klart, kanske nödvändigt så man håller sig sane t.om. WoW varje dag i 6 år kan tära på en. 03/02 Är WoW spelare sedan USA betan, älskar spelet, älskar att läsa lore och böckerna men jag vill ha andra spel också så att WoW publiken inte vill spela annat stämmer inte. 03/02 Njae man kanske måste försöka täcka upp utvecklingskostnaden också, förutom de löpande kostnaderna. Är inte SWTOR bland de dyraste projekten? Alla karaktärerna har röster m.m. så det behövs nog flera månader med 60 mille för att gå med plus, vilket akti... 03/02 Problemet med SW:TOR (och 99% av alla post-WoW mmo:s) som jag ser det är att de är gjorda helt för WoW-publiken. Och WoW-publiken vill spela WoW, inget annat. 03/02 som vissa säger, det beror helt på content och hur bra det blir. P2P spel har alltid typ nån miljon spelare i början och suger det så slutar folk spela en efter gratismånaden, då har dem iallafall tjänat in en del ;P 03/02 Så spelet har alltså så pass rullande omkostnader så att de måste ha 500k aktiva spelare? Låter osannolikt. Alltså 500 000 x 120 kr= 60 000 000 60 miljoner för att hålla servrar, admins och övriga anställda betalda en månad. 03/02 120 pix för ett mmo/månad.. Hur mycket betalar ni för era TV-kanaler är ju frågan? =) 03/02 För dom som gnäller att 120kr/månad är så "mycket" ... Tänk så här: Även om ni har arbete, och familj och inte har tid att spela 8 timmar+ per dag, så har ni ändå tjänat in månadskostnaden efter bara 2-3 timmars spelande PER MÅNAD. En ny film på DVD/Blu... 03/02 Jag tycker nog inte 120 kronor är så farligt i månaden, trots att jag både är studerande och förälder. Jag betalar mer än gärna för tillgängligheten att kunna spela när jag vill och hur mycket jag vill på en server som är snabb, fullt-populerad och olag... 02/02 Tror nog det kan gå lite segt i början. Inget MMORPG känns genomslipat direkt, åtminstone som jag upplevt det. Inte ens WoW började med 11 miljoner spelare. Det tog dom, vad är det, 7 år? (om inte fler nu, jag vet ej hur många spelare WoW har nu) 02/02
Skicka en rättelse